مطابق با بخشنامه‌ی صادر شده از سمت بانک مرکزی، افرادی که متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی هستند، در وهله‌ی اول می‌بایست نسبت به تشکیل پرونده‌ی مالیاتی از طریق سامانه‌ی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند و پس از تکمیل پرونده‌ی مذکور و دریافت کد رهگیری مالیاتی، درخواست خود را مبنی بر فعال‌سازی درگاه پرداخت، به شرکت‌های پرداخت‌یار مورد تایید شاپرک ارسال کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر دستورالعملی جهت دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی و دارندگان درگاه پرداخت اینترنتی که پیش‌ از اجرای این قانون، درگاه پرداخت دریافت کرده‌اند وضع نشده است.

در صورت تصویب لایحه‌ای در این خصوص، نتیجه متعاقبا در وبلاگ و سایر کانال‌های اطلاع‌رسانی پیشداد محاسب اعلام می‌گردد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد از مهم‌ترین دلایل تصویب قانون کد مالیاتی، عدم هماهنگی میان مالیات‌های پرداخت شده در شبکه‌ی بانکی کشور با داده‌های دریافتی از کسب و کارهای اینترنتی مشمول پرداخت مالیات است که با هدف مبارزه به پولشویی سازمان‌ها، شرکت‌ها و به صورت کلی افرادی است که از مشمولین پرداخت مالیات هستند، اما از پرداخت آن امتناع می‌کنند وضع گردیده است. در ادامه به نحوه‌ی ثبت‌نام در سامانه‌ی مودیان مالیاتی، و چگونگی دریافت کد رهگیری مالیاتی پرداخته‌ایم، با ما همراه شوید.

 

 

اولین مرحله برای شروع فرآیند دریافت کد رهگیری مالیاتی، ثبت‌نام الکترونیک و ورود به مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام است. در این مرحله پس از ورود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور  اطلاعات اولیه‌ای از شما ‌درخواست می‌شود که با تکمیل این اطلاعات، و انتخاب کلید ورود به ثبت‌نام وارد مرحله بعدی خواهید شد.

پس از انتخاب “ پیش ثبت‌نام جدید “ وارد صفحه‌ی زیر می‌شوید. در این مرحله باید نوع ثبت‌نام (ثبت‌نام انفرادی (بدون شریک) و مشارکت (حداقل یک شریک)، کد پستی اقامتگاه قانونی، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و پیش ثبت‌نام جدید را انتخاب نمایید.

با وارد کردن اطلاعات در صفحه‌ی ورود به سامانه‌ی پیش ثبت‌نام الکترونیک کد ۴ رقمی برای تایید شماره تلفن همراه به شماره وارد شده پیامک می‌شود. لازم به ذکر است شماره تلفن همراه وارد شده برای ثبت‌نام حتما باید به نام فرد متقاضی با کد ملی ثبت شده برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باشد.

پس از تایید شماره تلفن همراه به این صفحه بروید. در این قسمت تاریخ تولد و تابعیت مودی دریافت کد رهگیری مالیاتی را وارد کرده و “استعلام اطلاعات و ادامه“ را انتخاب کنید.

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام مورد بررسی قرار گرفته و پس از  استعلام صحت آن، در صورت وجود هر گونه مغایرتی، این مساله از طریق ارسال پیامکی به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد که در چنین شرایطی تنها نیاز است از انتهای صفحه، بخش نواقص اطلاعاتی، موارد خواسته شده را تکمیل کنید.

چنانچه اطلاعات اولیه‌ی پیش‌ثبت‌نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک برای شماره‌ای که ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود. 

پس از تکمیل اطلاعات کاربری، وارد سامانه‌ی ثبت‌نام شوید و پس از ورود اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می‌توانید اطلاعات پایه‌ای که در مرحله‌ی ثبت‌نام درج کرده‌اید را ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل تمام اطلاعات روی گزینه‌ی “ثبت” کلیک کنید

پس از انتخاب تایید نهایی اطلاعات وارد این صفحه‌ می‌شوید.

در این مرحله گزینه‌ی تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری را انتخاب کنید. سپس یک کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما پیامک می‌شود.

در صورت صحت اطلاعات وارد شده و راستی‌آزمایی توسط سازمان امور مالیاتی، رمز عبور و نام کاربری ورود به پرتال امور مالیاتی به شماره‌ همراه شما پیامک می‌شود. برای ورود به پرتال امور مالیاتی و تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیامک شده مجددا وارد صفحه‌ی مذکور شوید.

چنانچه اطلاعات شما مورد تایید قرار گیرد، پرونده به وضعیت ۴۵ به معنای اتمام فرآیند ثبت‌نام و امکان استفاده از تمامی خدمات مشخص شده در پرتال سازمان امور مالیاتی و ثبت‌نام کامل تغییر پیدا خواهد کرد.

نکات بسیار مهم قبل و بعد از شروع فرآیند ثبت‌ نام الکترونیک :

  • در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه‌ی دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه شده و روی فراموشی نام کاربری یا کلمه‌ی عبور کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که برای دریافت مجدد رمز عبور، می‌بایست کد رهگیری ثبت‌نام و شناسه‌ی ملی خود یا شریک تجاری‌ خود را وارد کنید.
  • لطفا به این نکته توجه داشته باشید که کلیه‌ی اشخاص مشمول، مکلفند به ترتیبی که سازمان مالیات کشور مقرر کرده است، نسبت به ثبت‌­نام و دریافت حق عضویت در سامانه‌ی مودیان مالیاتی اقدام نمایند. همچنین کلیه‌ی واحدهای صنفی و کسب و کارهایی که به‌ صورت مستقیم، با کاربران و مشتریان خود در ارتباط هستند نیز موظف‌اند علاوه‌بر عضویت در سامانه‌ی مودیان مالیاتی، از پایانه‌های فروشگاهی استفاده نمایند. لازم به توضیح است که استفاده از پایانه های فروشگاهی ، برای افرادی که مستقیما با مصرف‌کننده (مشتری) ارتباط ندارند، الزامی نیست. این در حالی‌ست که مودیان مذکور موظف هستند کلیه‌ی صورتحساب‌های مرتبط با کسب و کار خود را به ترتیبی که سازمان مقرر کرده است، پس از عضویت در سامانه‌ی مودیان مالیاتی و ورود به حساب کاربری خود، صادر نمایند. 

برای اطلاعات و توضیحات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید .