با توجه به اهمیت شفافیت مالیاتی و نقشی که پرداخت به موقع و دقیق مالیات در سیستم اقتصادی کشورها دارد، دولت‌ها همواره سعی می‌کنند با تدوین قوانین مناسب، به این مسئله کمک کنند و مشمولین را به پرداخت دقیق و به موقع مالیات تشویق و ملزم سازند. همین موضوع نیز باعث شده تا در سالهای اخیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تدوین شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و به منظور دستیابی به اهدافی مانند شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشمولین، قانون جدید پایانه‌ های فروشگاهی را تصویب کرده است. این قانون فقط برخی از مشمولین را ملزم به رعایت مقررات آن می‌کند.

قانون پایانه‌ های فروشگاهی، به منظور تعیین وظایف مالیاتی افرادی که از صندوق‌های مکانیزه فروش و پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، تدوین شده است. این قانون در واقعیت، علی رغم تاریخ لازم‌ الاجرا بودن آن که ۱۵ روز پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی می‌باشد، به دلیل ناموجودی زیرساخت‌های لازم، به تازگی در حال اجرا است.

 

قانون پایانه های فروشگاهی (مودیان) چیست؟

در پاسخ به پرسش درباره قانون پایانه‌های فروشگاهی، لازم است توضیح دهم که عنوان کامل این قانون، “قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ” است و در سال ۱۳۹۸ تصویب شده است. این قانون با عنوان “لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش)” به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ تصویب شده است.

هدف از تصویب این قانون، افزایش شفافیت مالیاتی، شفافیت در مبادلات اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت بر درآمد روشن برخی از مشاغل مشمول پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده است. همچنین، این قانون به منظور ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه مربوطه، افراد استفاده‌کننده از پایانه‌های فروشگاهی و صندوق مکانیزه فروش و کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم و الحاقات بعدی آن، را ملزم می‌کند.

به طبق ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برخی از صاحبان مشاغل که مستقیماً با مصرف کننده در ارتباط هستند، مانند سوپرمارکت‌ها، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و غیره، موظف به استفاده از سامانه‌های صندوق فروش یا صندوق مکانیزه فروش هستند که به سازمان امور مالیاتی متصل است و برخی از مشاغل، اطلاعات فروش خود را در آن ثبت می‌کنند.

شایان ذکر است که بر اساس توضیحات راهنمای ابتدای قانون پایانه‌های فروشگاهی، مفهوم پایانه فروشگاهی شامل “رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (POS)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را دارد و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار است” می‌باشد. همچنین، مفهوم مشمولین در این قانون (قانون پایانه‌های فروشگاهی) شامل “کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم و الحاقات بعدی آن” است.

دانلود قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان PDF

برای دانلود قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان روی کلینک زیر کلیک فرمایید ، در این نسخه به صورت کامل متن قانون ارائه شده است. همچنین در ادامه نیز این قانون را به صورت کامل به همراه تمامی فصل ها، ماده ها و تبصره ها مورد بررسی قرار داده ایم.