آموزش ارسال لیست حق بیمه

لیست بیمه تامین اجتماعی شامل سوابق کاری (بیمه‌ای) هر کارمند و کارگری است که در شرکت یا سازمانی کار کرده و حقوق و مزایایی را دریافت می‌کند. تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، باید حق بیمه‌ای به سازمان برای دریافت مزایا پرداخت کنند. حق بیمه شامل ۳۰% از حقوق است که ۷% را خود کارمند یا کارگر می‌دهد و پرداخت ۲۳% بقیه آن بر عهده خود کارفرما است.

تمامی افرادی که شرکتی یا کارگاهی را تأسیس می‌کنند و درصدد جذب کارمند هستند، باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از شروع کار خود، به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و کد کارگاهی  اخذ کنند. بعد از این‌که بازرسی از سمت کارشناس بیمه انجام و کد کارگاهی به واحد مربوطه داده‌شد، مالک کارگاه می‌تواند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، لیست بیمه را از طریق سامانه ارسال کند.

به تمامی کارمندان یا کارگرانی که در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار می‌شوند، کد بیمه‌ای از طریق کد کارگاه تعلق می‌گیرد. شماره بیمه تامین اجتماعی برای کارمندان در همه شرکت‌ها یکسان است. تنها تفاوت موجود در کد کارگاهی آن‌ها است. در ادامه این مقاله در مورد اهمیت ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، دریافت لیست بیمه تامین اجتماعی، سامانه ارسال و دریافت لیست بیمه تامین اجتماعی و پرداخت لیست بیمه تامین اجتماعی با شما صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد نحوه ارسال لیست بیمه و اهمیت آن به طور کامل توضیح می‌دهیم.

ارسال لیست بیمه باید حداکثر تا پابان ماه بعد ص.رت گیرد به طور مثال اگر می خواهید برای لیست بیمه فروردین ماه سال1402 اقدام به ارسال تا پایان اردیبهشت ماه 1402 می توانید لیست مربوطه را ارسال نمایید

https://eservices.tamin.irنکته :  توجه داشته باشید برای ارسال لیست بیمه ابتدا می بایست کارفرما با کدملی خود در سامانه    

 ثبت نام انجام دهد

 مراجعه نمایید . https://eservices.tamin.ir برای ارسال لیست بیمه باید ابتدا به سایت

 


طبق عکس بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید :

 

سپس از قسمت کارفرمایان – ارسال لیست حق بیمه کلیک نمایید

سپس صفحه ای طبق عکس زیر برای شما باز می شود کد کارگاهی مورد نظر خود برای ارسال لیست بیمه را انتخاب نمایید

مراحل ارسال لیست حق بیمه :

بعد از انتخاب کارگاه با 3 گزینه طبق عکس مواجه میشوید که به توضیح هرکدام در ادامه مقاله میپردازیم

 

1-بارگذاری فایل لیست حق بیمه :

اگر قصد دارید برای ارسال لیست بیمه از دیسکت های تهیه شده که از نرم افزارلیست دسک تهیه کرده اید استفاده کنید روی گزینه بارگذاری لیست حق بیمه را زده و در قسمت الف دیسکت اول و در قسمت ب دیسکت دومی که از نرم افزار لیست دسک گرفته اید را بارگذاری سپس روی گزینه ثبت لیست حق بیمه کلیک نمایید.

2- ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین :

اگر قصد دارید در همین سایت لیست بیمه جدید خود را بدون نیاز به نرم افزار لیست دسک از اول آماده کنید از گزینه ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین استفاده نمایید .

ابتدا سال ، ماه و شماره لیست خود را انتخاب نمایید و بر روی دکمه ثبت لیست حق بیمه کلیک نمایید .

سپس بر روی بیمه شده جدید کلیک نمایید و نفرات و اطلاعات را وارد نمایید پس از آن روی تایید و ارسال لیست کلیک نمایید و پس از تایید لیست منتظر تایید نهایی شدن لیست بمانید .

 

3-کپی لیست حق بیمه از ماه قبل :

– اگر قصد دارید لیست بیمه خود را از ماه های قبل کپی کنید از گزینه کپی لیست حق بیمه از ماه قبل اسفاده نمایید

پنجره ای برای شما باز می شود هر ماهی که مد نظر شما برای کپی می باشد را از قسمت عملیات انتخاب  بر روی کپی لیست کلیک نمایید

پس از آن پنجره ای برای شما باز می شود که ماه ، سال و شماره لیست جدید خود را انتخاب نمایید و بر روی کپی لیست و ارسال کلیک نمایید

پس از آن پس از چک کردن اطلاعات در ریز لیست و لیست بیمه شدگان روی گزینه تایید و ارسال کلیک نمایید و منتظر تایید نهایی سازمان بمانید تا لیست شما بارگذاری شود .

مقررات مربوط به جریمه دیرکرد یا عدم ارسال لیست :

 

  • مهلت قانونی جهت تحویل لیست وپرداخت حق بیمه هر ماه حداکثر تاپایان آخرین روز ماه بعد است.
 

 

  • برای کارفرمایان کارگاههای مشمول معافیت سهم کارفرما تا میزان 5 نفر این مهلت تا آخرین روز دوماه بعد خواهد بود.

 


  • درصورت تاخیر یا عدم ارسال لیست و همچنین تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه مربوط به هرماه درمهلت تعیین شده کارفرما برحسب قانون جرایم درهرمورد ملزم به پرداخت جریمه خواهد بود.

 

  • جریمه تاخیر ارسال لیست باتوجه به میزان حق بیمه متعلقه و براساس قانون جرائم مصوب 9/5/73 مجلس شورای اسلامی محاسبه و جریمه تاخیر تادیه پرداخت حق بیمه، به میزان 2% حق بیمه ماهیانه برای هر ماه تاخیر پرداخت و براساس قانون نوسازی صنایع مصوب 26/5/82، محاسبه و مطالبه خواهد شد.
  • اگر کارفرما به دلیل تاخیر درپرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن ( همچنین تاخیر یا عدم ارسال لیست ) مشمول جریمه شود واصل حق بیمه و بیمه بیکاری را قبل از صدور برگ لازم الاجرا کلاً پرداخت نماید. ازپرداخت 30% جریمه های مربوطه معاف خواهد بود
  • با صدور برگ لازم الاجرا، معافیت 30% جریمه های متعلقه لغو و علاوه بر آن یک بیستم بدهی به عنوان نیم عشر اجرایی به کارگاه تعلق خواهد گرفت.